سازمان فرهنگی ورزشی ارومیه

اخبار

اخبار و رویداد ها

خانه‌نماندن،زرنگی نیست

  • 14 فروردین 1399
  • نویسنده: admin
  • تعداد نمایش ها: 2375
  • 0 نظرات
خانه‌نماندن،زرنگی نیست

به گزارش ارتباطات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه، به نقل از خبرگزاری ایرنا،

- وقتی از روی بلوک‌هایی که جاده را مسدود کرده، عبور می‌کنید یا از مسیرهای میانبر سعی دارید قرنطینه را دور بزنید نشان‌دهنده زرنگی نیست بلکه نشان‌دهنده نبود عقلانیت است.

تعطیلات نیمه اول فروردین ماه فرصتی بود تا مردم به سفر و گشت و گذار بروند اما به علت شیوع ویروس کرونا و هشدارها به خانواده برای در خانه ماندن و قطع زنجیره کرونا باعث شد، افراد زیادی از سفر صرف نظر کنند. این درحالی است که علارغم ؟ همه توصیه‌های وزارت بهداشت گروهی با بی توجهی اقدام به مسافرت کردند و ممکن است این مسافرت ها در نیمه دوم فروردین ماه نه به شدت گذشته و سال‌های قبل اما همچنان ادامه داشته باشد.  
 
در همین راستا وزارت میراث فرهنگی پویشی با عنوان «سفرت را کنسل نکن، به تعویق بینداز» راه اندازی کرد تا از این طریق مردم را به ماندن در خانه هایشان تا قطع زنجیره کرونا تشویق کند.
با وجود اینکه عده‌ای به عنوان انتخاب شده برای این پویش ایراد گرفته و آن را نوعی بی سلیقگی خواندند که در وهله اول مردم را به عکس این موضوع تشویق و سوق خواهد داد اما گروهی دیگر نیز از راه اندازی این پویش با تأکید بر موضوع «سفرت را به تعویق بینداز» استقبال کرده و به این جمع پیوستند. 

نرگس نوروزی مشاور روانشناس نیز روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به از راه رسیدن نیمه دوم فروردین و موج دوم مسافرتهای مردم گفت: به صلاح همه ما است که برای چندماهی سفرها و تفریحات جمعی مان را به تعویق بیندازیم. 

وی افزود: همه می‌دانیم که در شرایط سختی به سر می‌بریم که ایجاد ارتباط و رفت و آمد ممکن است به انتقال ویروس کرونا از یکی به دیگری سرعت ببخشد و مشکلات جدی را برای جامعه به وجود آورد. هنوز برای این ویروس درمانی وجود ندارد و بدترین اتفاقی که این ویروس را ترسناک کرده، همین ناشناخته بودن آن و مرگ و میر زیاد حاصل از آن است. 

این روانشناس ادامه داد: طبق نظر سازمان بهداشت جهانی و کارشناسان و متخصصان این حوزه، تنها راه قطع زنجیره این بیماری در کل دنیا، ندیدن، نرفتن و ارتباط نگرفتن با دیگران است. در شرایط فعلی در کشور ما این ویروس با عید نوروز و رسم و رسومات آن مصادف شد و خیلی‌ها که در شهرهای دیگر زندگی می‌کنند از تعطیلات استفاده کرده تا به موطن خود برای دیدن والدین یا اقوامشان بروند غافل از اینکه با اینکار به ادامه زنجیره این بیماری دامن زدند. 

نوروزی با بیان اینکه امسال به صورت ویژه ای باید نسبت به دید و بازدیدها و ارتباط گرفتن هایمان با دیگران و سفر دقت خاصی داشته باشیم گفت: آیا یکسال خانواده و بستگانمان را نبینیم بهتر است یا اینکه آن‌ها را هیچ وقت نبینیم؟این نکته مهمی است که عده‌ای از مردم به هیچ وجه به آن توجهی ندارند.

وی تأکید کرد: بهتر است چند ماهی تفریحات و دید و بازدیدهایمان را عقب و به تعویق بیندازیم. اگر حفظ جان و سلامتی خودمان برای ما اهمیتی ندارد حداقل به سلامتی آن‌هایی که دوستشان داریم توجه کنیم و اهمیت بدهیم. وقتی بدانیم رفتن ما برای سلامتی خانواده و بستگانمان مضر است و جان آن‌ها یا حتی خودمان را تهدید کند چرا برویم؟

 نوروزی با اشاره به اینکه دولت از ابتدا باید سختگیرانه تر نسبت به این موضوع برخورد می‌کرد خاطرنشان کرد: در طرف دیگر این ماجرا خود مردم قرار دارند. عده‌ای بی نهایت بی توجهی کردند، از خانه بیرون رفته یا به سفر رفتند اما آیا این افراد می‌دانند که خودشان یا عزیزانشان تا سال دیگر هستند یا خیر؟ این افراد فقط لحظه را می‌بینند و توجهی نمی‌کنند شاید با انتشار این ویروس باعث به خطر افتادن جان دیگران یا حتی خود و خانواده‌شان شوند. 

این روانشناس گفت: وقتی مسیرها بسته می‌شود، به معنای جدیت موضوع و توجه به آن است اما باز عده‌ای سعی می کنند موانع را دور بزنند تا به مقصدشان برسند. این مساله لجبازی نیست که اقدام به هنجارشنکنی می کنید. این به زندگی و حفظ جان و سلامتی خودتان و دیگران بستگی دارد. خیلی از روستاها به خاطر بی توجهی و عدم درک عده‌ای از مردم و خوشگذرانی ساده و لحظه‌ای آنها، آلوده به ویروس کرونا شدند، آن هم در حالی که شاید تجهیزات کافی و لازم برای درمان بیمارانشان را نداشته باشند. 

نوروزی تأکید کرد: وقتی از روی بلوک هایی که جاده را مسدود کرده عبور می‌کنید یا از مسیرهای میانبر سعی دارید قرنطینه را دور بزنید نشان دهنده زرنگی و شعور نیست. نشان دهنده نبود عقلانیت است. 

وی اضافه کرد:بهتر است با خودمان صادق باشیم. امسال اگر دیدار با خانواده و بستگانمان را در هرجا به تعویق بیندازیم بهتر از این است که آن‌ها را هیچ وقت نبینیم. باید خیلی مراقب باشیم و حواسمان جمع باشد تا بعدها پشیمان از دست دادن عزیزانمان نشویم. آن هم پشیمانی که سودی ندارد و حتی نمی‌توانید بالای سر خاک عزیزت بروی و بدرقه اش کنید. به طور حتم تحمل این درد از نرفتن به سفر،تفریح و خانه والدین و بستگانمان فقط برای چندماه بدتر و سخت تر خواهد بود. به قطع زنجیره کرونا کمک کنیم و در خانه بمانیم.

به گزارش ایرنا بیماری کووید-۱۹ که ناشی از ویروس کرونا جدیدی است از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت.  تاکنون ۵۰ هزار و ۴۶۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با مرگ ۱۲۴ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد کل جانباختگان کرونا در کشور به ۳۱۶۰ نفر رسید.

Print
کلمات کلیدی:

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
آمار بازدید
دی ان ان