سازمان فرهنگی ورزشی ارومیه

اخبار

اخبار و رویداد ها

نورانی شدن قلب با بهره‌گیری از سحرهای ماه رمضان

تهران- ایرنا- استاد حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع) گفت: کسی که از برکت سحرهای ماه رمضان بهره گیرد، قلبش نورانی و از قساوت به دور خواهد شد.

  • 26 اردیبهشت 1399
  • نویسنده: admin
  • تعداد نمایش ها: 2254
  • 0 نظرات
نورانی شدن قلب با بهره‌گیری از سحرهای ماه رمضان

به گزارش ارتباطات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه، پیامبر اکرم (ص) در هجدهمین روز از ماه مبارک رمضان دست به درگاه الهی برداشته و اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ نَبِّهْنِی فِیهِ لِبَرَکاتِ أَسْحَارِهِ وَ نَوِّرْ فِیهِ قَلْبِی بِضِیاءِ أَنْوَارِهِ وَ خُذْ بِکلِّ أَعْضَائِی إِلَی اتِّبَاعِ آثَارِهِ بِنُورِک یا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِینَ. خدایا مرا در این ماه به برکت‌های سحرهایش آگاه کن و دلم را با روشنایی نورهایش روشنی بخش و تمام اعضایم را به پیروی آثارش بگمار، به نور خودت ای نوربخش دلهای عارفان.

حجت الاسلام حسن عامری به خبرنگار معارف ایرنا گفت: دعاهایی که در روزهای هجدهم و نوزدهم ماه مبارک رمضان وارد شده، جمله ای را در دعای بیستم تفسیر می کند. یعنی این دعاها مقدمه ای برای رسیدن به آرامش مردم می شود. چون امروزه شاهد افزایش بیماری های روحی و عصبی و همچنین شدت یافتن پرخاشگری در کوچه و خیابان هستیم.

وی افزود: چرا مرد نمی تواند در خانواده مظهر رحمت الهی باشد یا زن نمی تواند مظهر عطوفت الهی باشد؟ چرا بسیاری از کودکان و نوجوانان احترام لازم را برای پدر و مادر خود و بزرگترها قائل نیستند و چرا برخی افراد ناامید و دلسرد هستند؟ بیشتر این مشکلات به دلیل اختلالاتی است که در زندگی ما بوجود آمده است. لذا در دعای امروز از خدا می خواهیم تا درباره سحرهای ماه رمضان به ما آگاهی بدهد. البته تمام سحرها در طول سال دارای برکت است ولی سحرهای ماه مبارک رمضان برکتی مضاعف دارد.

این استاد حوزه تاکید کرد: ما از برکت سحر محروم هستیم. امروز شاهد جابجا شدن شب و روز زندگی افراد هستیم؛ به گونه ای که بسیاری از افراد شب ها تا صبح بیدار می مانند و روزها می خوابند در حالی که خواب باید ابتدای شب باشد  تا انسان بتواند سحر را درک کند تا از برکات جسمی و روحی آن بهره مند شود ولی ما خود را از آن محروم کرده ایم. به همین دلیل در دعای امروز از خدا می خواهیم تا ما را از برکت های سحر آگاه کند و همه سحرها را برای ما بابرکت قرار دهد.

وی ادامه داد: مقداری از این گرفتاری ها و مشکلات که گفته شد، مربوط به تحولات قلبی انسان است. به عبارت دیگر اگر دست و زبان ما دارای خیر و برکت نیست یا در نگاه و سخن ما یا در کسب و کار ما خیر و برکت نیست، به دلیل آن است که قلب ما مکدر است. یعنی قلبی که در آن نفاق، کینه و حسادت وجود دارد و بدخواه دیگران است، به طور طبیعی نمی تواند از دست و زبانش کار خیر برآید. به همین دلیل دومین چیزی که در این روز می خواهیم این است که با نورهایی که خدا قرار داده، می خواهیم قلب ما را نورانی کند.

عامری از قساوت و شقاوت قلب به عنوان بزرگترین بیماری قرن یاد کرد و افزود: روزه گرفتن برای انسان رقت قلب می آورد. آماری که پزشکان ارائه می دهند، بیشتر مربوط به مسائل انسانی است ولی اگر مساله قساوت قلب را از دیدگاه  الهی بیان کنیم، می بینیم که خطرناک ترین بیماری در این قرن به شمار می رود. 

وی اضافه کرد: بنا بر این رسول خدا (ص) دلیل برخورداری از برکات سحر و نورانیت قلب آن را اینگونه می فرماید که چون می خواهیم همه اعضای مان برای پیروی از ارزش ها و برکات ماه رمضان در اختیار خدا قرار گیرد. مثلا نفس کشیدن در ماه رمضان تسبیح الهی شمرده می شود و خوابیدن در این ماه عبادت است. چون کسی که از برکت سحرهای ماه مبارک رمضان بهره گیرد و قلبش نورانی باشد، قلب چنین شخصی به طور دائم در اختیار خداست و روز آن نمی تواند شیطانی باشد.

Print
کلمات کلیدی:

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
آمار بازدید
دی ان ان