سازمان فرهنگی ورزشی ارومیه

اخبار

اخبار و رویداد ها

هنر محور وحدت در ارومیه/ حمایت از هنرهای بومی و سنتی ضروری است

به مناسبت سالروز میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) و در آستانه سال نو میلادی، رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه به دیدار هنرمند پیشکسوت مسیحی این شهر رفته و از وی تجلیل کرد.

هنر محور وحدت در ارومیه/ حمایت از هنرهای بومی و سنتی ضروری است

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه، احد یوسفی در این دیدار ضمن تبریک میلاد حضرت مسیح(ع) و آغاز سال 2018 میلادی به هموطنان و به ویژه همشهریان مسیحی ارومیه اظهار کرد: در سایه امنیت و آرامشی که نظام مقدس جمهوری اسلامی برای همه اقوام و مذاهب به وجود آورده شاهد فضایی توام با همدلی و همزبانی در کشور هستیم.

وی افزود: تمامی اقوام، مذاهب و اقلیت ها در این کشور به صورت متحد و با حفظ وحدت حرکت می کنند و در برهه های حساسی همچون دفاع مقدس نیز این مورد به وضوح مشاهده شد و وجود شهیدانی از تمامی اقوام و مذاهب نشانگر آن است.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه با بیان اینکه شهدا عاشقانه و فداکارانه به دیدار معبود رفتند تا امروز ما در آرامش و آسایش زندگی کنیم، گفت: هنر در شهر ارومیه می تواند یکی از محوری ترین مولفه های وحدت باشد.

یوسفی تصریح کرد: اگر تاریخ هنری و ادبی شهر را بررسی کنیم و از سده های گذشته آن را مورد کنکاش قرار دهیم خواهیم دید که هنر و به ویژه شعر و موسیقی آشیقی در این شهر محوریت وحدت بوده و از همه اقوام و مذاهب مشارکت در این موضوع را داشته ایم.

وی ادامه داد: امروزه ما می کوشیم که در کنار سایر مؤلفه ها و شاخصه ها که نمایانگر وحدت هستند بحث هنر را که زبان مشترک جهانیان است تقویت کنیم.

یوسفی تصریح کرد: بحث حمایت از هنرهای بومی محلی را مدنظر قرار داده ایم و برنامه هایی با مشارکت هنرمندان این مقوله در سال 97 خواهیم داشت.

آشیق یوسف اوحانس از هنرمندان پیشکسوت و مشهور ارومیه و آذربایجان نیز در این دیدار اظهار کرد: آنچه که امروزه بیش از پیش احساس می شود ضرورت حمایت از هنرمندان است و به ویژه از هنرهایی که بومی مناطق بوده و در آینده ای نزدیک احتمال اینکه در معرض فراموشی قرار گیرند، وجود دارد.

وی افزود: مکتب آشیقی ارومیه با گذشته ای چندصدساله و حتی هزاران ساله حاصل آفرینش های ادبی و هنری نیاکان این سرزمین است که نباید مورد غفلت قرار بگیرد.

این هنرمند پیشکسوت رشته موسیقی آشیقی که از همشهریان مسیحی آشوری است، در ادامه گفت: در بحث تدوین و گردآوری ادبیات و نواهای محلی و سنتی ارومیه باید اقداماتی عملی صورت گیرد چرا که از  75 سال گذشته که وارد دنیای هنر  شده ام، شاهد نابودی و فراموشی بخش اعظم آنها در سیر زمان بوده ام.

آشیق یوسف اوحانس متولد 1306 در روستای دیزج تکیه ارومیه و از هموطنان مسیحی آشوری است که هنر آشیقی را از پدر خود آشیق یعقوب فراگرفته و پدربزرگ وی آشیق عیسی نیز از هنرمندان مطرح ارومیه در دوره قاجاریه بوده است.

وی از سال 1342 در رادیو مرکز آذربایجان غربی حضور یافته و تاکنون نیز در جشنواره ها و فستیوالهای بین المللی مختلفی حائز رتبه های برتر شده و چندین نوبت تقدیر و تجلیل از سوی مقامات و مسئولان کشوری در حوزه فرهنگی و هنری را در کارنامه خود دارد.

به مناسبت تجلیل از مقام هنری استاد یوسف اوحانس در سال 91 مجسمه ای از وی توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ساخته شده و در موزه مردم شناسی ارومیه نصب شد.

وی در حوزه مکتب آشیقی اشعاری را نیز سروده است.

گفتنی است مکتب آشیقی ارومیه با عنوان "آشیقلار" در سال 1389 و با شماره 169 در فهرست میراث ناملموس معنوی کشور ثبت شده است.

Print
کلمات کلیدی:

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
آمار بازدید
دی ان ان