سازمان فرهنگی ورزشی ارومیه

اخبار

اخبار و رویداد ها

راه اندازی سیستم مکانیزه دریافت زباله خشک در فرهنگسراها

سیستم مکانیزه دریافت زباله خشک راه اندازی می شود.

  • 23 تیر 1399
  • نویسنده: admin
  • تعداد نمایش ها: 2609
  • 0 نظرات
راه اندازی سیستم مکانیزه دریافت زباله خشک در فرهنگسراها

به گزارش ارتباطات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه در جلسه ای که 23 تیرماه درسالن اجتماعات سازمان با حضور رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه، معاون سازمان مدیریت پسماند، قائم مقام سازمان و مدیران فرهنگسراها برگزار شد، ضمن خوش آمد گویی به حاضرین، از راه اندازی سیستم مکانیزه دریافت زباله خشک با نصب و راه اندازی سیستم مکانیزه در مقابل فرهنگسراها خبر داد، و گفت: این طرح با هدف فرهنگسازی هر چه بیشتر شهروندان در راستای تفکیک زباله خشک از تر به سبب هزینه بر بودن تفکیک این دو زباله از یکدیگر اجرا می شود.

ناصر رکاب با بیان این که اجرای این طرح می تواند نقش موثری در درآمد زایی فرهنگسراها را به همراه  داشته باشد، بیان کرد:  درصدد آن هستیم با دستور شهردار ارومیه، 2 غرفه در مقابل فرهنگسراها ایجاد کنیم تا فرهنگسراها را به استقلال مالی رسانده و شاهد اجرای برنامه های مختلف برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر از سوی فرهنگسراها  باشیم.

در این جلسه رئیس سازمان پسماند شهرداری ارومیه با بیان این که بحث تفکیک زباله های تر از خشک یکی از دغدغه های حوزه مدیریت پسماند شهرداری ارومیه محسوب می شود، گفت: سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه با یک هزارو356  نفر پرسنل حدود 500 تن زباله شهری و  یک هزار و300 تن زباله شهرستان ارومیه را مدیریت می کند.

احد یوسفی با بیان این که حدود 30 درصد زباله های تولید شده شهری را زباله های خشک تشکیل می دهند که این رقم روزانه به 150 تن می رسد، اعلام کرد: نزدیک به  70 درصد از زباله  های خشک  تولید شده دارای ارزش اقتصادی هستند.

 به گفته وی  فقط از یک درصد ،100 تن زباله های خشک تولید شده دارای ارزش که روزانه دفن می شود، به صورت بهینه می توان استفاده کرد،  به طوری که اگر بتوانیم  این رقم را به حداقل 20 درصد افزایش دهیم روزانه درآمدی  نزدیک به 40 میلیون تومان از این طرح حاصل خواهد شد.

 

 رئیس سازمان پسماند شهرداری ارومیه با بیان این که در این راستا تصمیم بر آن گرفته شد ، که تا با راه اندازی سیستم مکانیزه دریافت زباله خشک در مقابل  فرهنگسراها نقش موثری در اجرای این طرح را ایفا کنیم، گفت: از آنجایی که بانوان خانه دار بیشترین افراد مراجعه کننده به فرهنگسرا ها هستند، با اجرای این طرح می توانند هنگام مراجعه به فرهنگسرا زباله های تفکیک خود را تحویل فرهنگسرا دهند.

یوسفی با اعلام این که  تفکیک زباله های تر از خشک از سوی خانواده ها و استقلال مالی فرهنگسراها مهمترین اهداف این طرح محسوب می شوند، گفت: اجرای این طرح نقش موثری در ایجاد استقلال مالی برای فرهنگسراها  برای اجرای برنامه های فرهنگی و فرهنگسازی در زمینه های مختلف را  به همراه خواهد داشت.

به گفته وی طرح راه اندازی سیستم مکانیزه دریافت زباله خشک در فرهنگسراها  این هفته با معرفی رابطین پسماند آغاز می شود.

در ادامه این جلسه کارشناس سازمان مدیریت پسماند در خصوص تفکیک زباله تر از خشک مباحثی از جمله جلوگیری از آلودگی آب و خاک، هوا، کمک به اقتصاد کلان کشور، پاکسازی محیط زیست  را مطرح کردند.

به گفته وی  30 درصد از زباله های خشک تولید شده قابل بازیافت هستند که نیازمند مشارکت شهروندان هستیم و مابقی 40 تا 50 درصد از زباله های خشک تولید شده قابل بازیافت نبوده و ارزش مادی ندارند.

کارشناس سازمان مدیریت پسماند گفت:  با کمک مدیران فرهنگسراها درصدد اجرای این طرح  با تعبیه 3 مخزن کاغذ، پلاستیک و فلز در مقابل فرهنگسراها هستیم.

وی در ادامه، با پاسخ به سوالات مدیران فرهنگسرا به مباحث مهم این طرح ادامه دادند.

در پایان این جلسه قائم مقام سازمان ضمن تشکر از حاضرین جلسه با بیان این که  درصدد اجرای هر چه بهتر این طرح با دستورالعمل های ابلاغی از سوی شما هستیم، بیان کرد: تمامی نحوه اجرای این طرح برای مدیران فرهنگسرا از سوی سازمان مدیریت پسماندباید شفاف سازی شود.

میلانی با بیان این که در روزهای آتی باید جلسه ای در خصوص آگاه سازی رابطین معرفی شده، برگزار شود، اظهار کرد: باید در بحث فرهنگسازی این امر سازمان پسماند با سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه همکاری و مشارکت لازم را برای پیشرفت در این طرح داشته باشند.

به گفته وی باید آگاهی و فرهنگ سازی های لازم قبل اجرای این طرح برای اهالی محله هر منطقه صورت گیرد.

Print

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
آمار بازدید
دی ان ان