سازمان فرهنگی ورزشی ارومیه

اخبار

اخبار و رویداد ها

صبحگاه امروز مراسم سنتی " ناو " در کنار رودخانه شهرچایی ارومیه برگزار شد

صبحگاه امروز مراسم سنتی " ناو " در کنار رودخانه شهرچایی ارومیه برگزار شد

به گزارش امور ارتباطات سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه،امروز صبح مصادف با ۲۳ اسفند، طبق آیین سنتی آذربایجان، مراسم سنتی "ناو" در پارک گوللر باغی و در کنار رودخانه شهر چایی ارومیه برگزار شد.

برداشتن آب از رودخانه، قبل از طلوع آفتاب  بر پایه اعتقاد تازه شدن آب چشمه یاران و خاصیت شفابخشی آبهای روان در صبحگاه چهارشنبه سوری، از جمله مراسمات نوروزی مردمان این خطه است که از هزاران سال پیش بصورت خودجوش در حال برگزاریست و امسال سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه با هدف ارج نهادن بر سنتهای دیرین اقدام به اجرای این مراسم  بصورت نمادین کرد.

دخترکان ملبس به لباسهای سنتی، با حمل کوزه خود را به لب رودخانه شهر چایی رساندند و پس از پر کردن کوزه های خود به همراه اجرای موسیقی سنتی کوزه های آب را حمل کردند.

در ادامه این مراسم سنتی دخترکان  آب کوزه ها را در یک ظرف بزرگتر ریخته و مردم حاضر در مراسم با انداختن وسیله ای ریز در داخل این کوزه برای حل مشکلات خودشون در سال نو نیت کردند. سپس با گفتن بایاتی این وسیله ها از داخل کوزه بیرون آورده شد.

این مراسم که در منطقه آذربایجان به "منجوق سالما " معروف است از جمله آئینهای ویژه صبح چهارشنبه سوری است.

تکم گردانی و اجرای موسیقی سنتی توسط آشیق ذکریا و نیز تشریح فلسفه چهارشنبه سوری  از جمله آیتمهای جانبی مراسم سنتی "ناو" بود.

بر پایه این گزارش، شهروندان حاضر در این مراسم در پایان با تقدیر از عوامل اجرایی این مراسم از شهرداری بابت ارج نهادن به سنتهای دیرین این مردمان خطه تقدیر و تشکر کردند.

Print

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
آمار بازدید
دی ان ان