سازمان فرهنگی ورزشی ارومیه

فرهنگسرای شهریار

فرهنگسرای استاد شهریار

 

 

فرهنگسرای استاد شهریار ازسال 1394 افتتاح شده است که مدیریت این مجموعه بر عهده آقای یحیی رحمانی می باشد.

آدرس: شهرک شهریار-خیابان حیدربابای 2-خیابان هنگ مرزی

شماره تماس: 33725188

فرهنگسرای شهریار با مشارکت پارک ترافیک در قالب اردوی تفریحی و نیم روزی آموزش های ترافیکی ویژه کودکان و مادران را برگزار کرد
لیلا برجسته 0 373 رتبه مطلب: بدون رتبه

فرهنگسرای شهریار با مشارکت پارک ترافیک در قالب اردوی تفریحی و نیم روزی آموزش های ترافیکی ویژه کودکان و مادران را برگزار کرد

به همت فرهنگسرای شهریار سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی محفل انس با قرآن برگزارشد
لیلا برجسته 0 769 رتبه مطلب: بدون رتبه

به همت فرهنگسرای شهریار سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی محفل انس با قرآن برگزارشد

️برگزاری جشن نیمه شعبان در فرهنگسرای شهریار
لیلا برجسته 0 969 رتبه مطلب: بدون رتبه

️برگزاری جشن نیمه شعبان در فرهنگسرای شهریار

مسابقه بزرگ کیک پزی بمناسبت نیمه شعبان در فرهنگسرای شهریار برگزار شد
لیلا برجسته 0 1120 رتبه مطلب: بدون رتبه

مسابقه بزرگ کیک پزی بمناسبت نیمه شعبان در فرهنگسرای شهریار برگزار شد

فرهنگسرای شهریار سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری ارومیه بمناسبت نیمه شعبان  برگزار می کند
لیلا برجسته 0 1999 رتبه مطلب: بدون رتبه

فرهنگسرای شهریار سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری ارومیه بمناسبت نیمه شعبان برگزار می کند

RSS
12345678910انتها

ویروس کرونا، آینه تمدن انسان معاصر

تهران- ایرنا- شیوع ویروس کرونا بازتاب تمدن بشر معاصر در عصر جهانی شدن و دیجیتالی شدن و فاصله گرفتن او از پیوندهای معنوی است که ضرورت بازگشت انسان به عالم معنا و احیای هویت از دست رفته اش را یادآوری می‌کند.

  • 13 اردیبهشت 1399
  • نویسنده: admin
  • تعداد نمایش ها: 2987
  • 0 نظرات
ویروس کرونا، آینه تمدن انسان معاصر

به گزارش ارتباطات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه، «اُدری پالما» جامعه‌شناس و متخصص بیماری‌های تنفسی و روبرت ردیکر، فیلسوف در یادداشتی در تارنمای فرانسوی سود ائوست، نوشتند: زندگی بشر تا پیش از آغاز قرنطینه چگونه بود؟ جهانی شدن، دیجیتالی شدن جهان و انسان؛ عصر سرعت که آدمیان را به دویدن فرا می‌خوانَد و فرصت نفس‌کشیدن را از آنان ربوده است.

 اقتصاد و زندگی دیجیتالی بر این باور بود که می‌تواند نفس کشیدن و ضرورت آن را از صحنه روزگار محو کند. جهانی مملو از تخریبِ تنوع زیستی و آلودگی‌های جوی ... ما در میان انسان‌هایی می‌زیستیم که فرصت زندگی کردن نداشتند؛ همان‌هایی که ملزومات تولید و مصرف‌گرایی دیوانه‌وار، فرصت زیستن‌شان را به یغما برده بود.  زندگی در دنیایی بدون نفس و در میان انسان‌هایی که نفس نمی‌کشیدند؛ دنیایی ضد انسان که نه در قالب جسم و نه در ماوراءالطبیعه آن امکان نفس کشیدن نداشت.
ما در میان انسان‌هایی می‌زیستیم که فرصت زندگی کردن نداشتند؛ همان‌هایی که ملزومات تولید و مصرف‌گرایی دیوانه‌وار، فرصت زیستن‌شان را به یغما برده بود.
اکنون ویروس کرونا نه فقط نفَسِ انسان، که نفس‌های جهان ما را به شماره انداخته است ...! چگونه این ویروس کوچک، عقربه‌های زمان را در جهانی بزرگ متوقف کرده و هیچ انسانی در هیچ جای جهان از آن مَفر و پناهی ندارد!
آری به راستی یکی از پیامدهای جهانی‌سازیِ مادی‌گرایانه انسان‌ها، آن است که پدیدار شدن این ویروس در نقطه‌ای دور افتاده از این کره پهناور، نگرانی‌ها را هم جهانی می‌سازد!

قدرت این ویروس، در برابر ایدئولوژی حاکم و دروغین سردمداران جهان، دیده شدن دوباره ارزش‌های انسانی و اجتماعی کسانی است که به حساب نمی‌آمدند ... . همه‌گیری کرونا چیزی جز بیماری اجتماعی و روحی تنفسی نیست که از مدت‌ها پیش شیوع یافته و اینک قدم به نظم دنیای مادی ما گذاشته است.

گفت‌وگو با برخی متخصصان بیماری‌های تنفسی که گاه توقف تنفس را شکلی از تفکر در انسان می‌انگارند، می‌تواند ما را به دلایل عمیق‌تری نسبت به این بیماری که جهانی را به حاشیه رانده است، رهنمون سازد.

 بحران ویروس کرونا بیانگر بیماری تمدن بشری است که از ماوراءالطبیعه به دنیای مادی و سیاسی انسان‌ها وارد شده است. این بیماری بیش از آن که ذخایر تولیدات مادی جهانیان را خالی کند، هویت تهی انسان مدرن را آشکار کرده است.
 انسانی که از دیرباز همواره در پیوند با معنویت بوده است؛ ریشه دو واژه ماوراءالطبیعه و عالم روح، یکی لاتین spiritus (به معنای روح) و دیگری کلمه یونانی pneuma (به معنای جان) است، به نفس کشیدن بر می‌گردد. تنفس هم دلالت بر حیات مادی یا بیولوژیکی انسان دارد و هم بر پیوند او به عالم روح.

در قرون متمادی، انسان موجودی روحانی و دارای جان تعریف می‌شد که نفس کشیدن او را به هر دو عالم مادی و معنوی پیوند می‌خورد. قیچی مدرنیته با به انزوا کشاندن بشر و بریدن هر نوع پیوند او با جهان ناشناخته و طبیعتی که از پیش از حضورش وجود داشته است، او را به موجودی بی‌جان (بدون نفس) تبدیل کرد.

 اکنون انسانِ بدون نفسِ دهه‌های اخیر، انسانِ امروزی درگیر با ویروس کرونا، انسانی بی‌جان است ... اینک فرصتی که به شماره افتادن نفس‌های جهان پیش روی ما گذارده است، همانا فراخواندن سکوت، درون بینی، بازیافتن حیات درونی و همنشینی با رهپویان عوالم درونی انسان است. فرصت پیوند دوباره با عالم معنا که به لطف یا به اجبار قرنطینه پدید آمده است.

مکس پیکارد (Max Picard) در کتاب «دنیای سکوت» چنین گفته است، «سکوت در کالبد زمان فرو رفته است». آری، پیوند با سکوت پیوند با زمان است. اکنون فرصت بازگشت به ارزش‌هایی است که فرسنگ‌ها از آن‌ها فاصله گرفته‌ایم، ارزش‌هایی که به جای افزودن عطش آموختن و شکوفا کردن استعدادهایمان، به عطش قدرت در ما مبدل شده است.
اکنون فرصت بازگشت به ارزش‌هایی است که فرسنگ‌ها از آن‌ها فاصله گرفته‌ایم، ارزش‌هایی که به جای افزودن عطش آموختن و شکوفا کردن استعدادهایمان، به عطش قدرت در ما مبدل شده است.
متن فوق شعر سعدی شیرازی شاعر بزرگ ایران زمین را به ذهن متبادر می‌سازد که:
هر نفسی که فرو می‌رود ممدّ حیات است و چون بر می‌آید مفرّح ذات، پس در هر نفسی دو نعمت وجود دارد و بر هر نعمتی شکری واجب. از دست و زبان که برآید - کز عهده شکرش به در آید!

آری فرهنگ مشرق زمین و تابش شراره‌های آتش ادب پارسی نه فقط جلوه‌گر اندیشه، معنویت، بازگشت به درون و پیوند با عالم بالاست؛ بلکه می‌آموزد: نفس کشیدن آدمیان نیز فلسفه‌ای عمیق دارد!
2023

Print
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x

اطلاعات تماس شما

بازخورد شما

آمار بازدید
دی ان ان