سازمان فرهنگی ورزشی ارومیه

معاونت فرهنگی، هنری و گردشگری

جناب آقای اکبر ابوالفتحی

معاون فرهنگی، هنری و گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه

معرفی جاذبه های گردشگری و تاریخی شهرستان ارومیه/ حمام آخوند

معرفی جاذبه های گردشگری و تاریخی شهرستان ارومیه/ حمام آخوند

حمام آخوند یکی از 5 حمام تاریخی موجود در بازار ارومیه می باشد. این حمام داخل بازار قدیمی در راسته حاج میرزا حسین آقا قرار گرفته که متعلق به دوره قاجاریه (اواخر قرن 12 هجری) است این حمام  2 گنبد دارد یکی بالای گرمابه و دیگری بالای رخت کن این مجموعه است.

حمام آخوند پلان منطم نداردو به صورت نامتقارن در دل خاک ساخته شده است و کف آن 2 مترو 80 سانتی  متر پایین تر از کف بازار است .   پی های بنا از سنگ لاشه و ملات بینشان ماسه و آهک است و قوس های به کار رفته در نمای داخلی بنا از نوع شاخ بزی است.

این بنا دارای دیوارهای آجری و پوشش تاقی بوده و جهت استفاده در سال های اخیر پلان آن دچار تغییر شده است .

حمام آخوند در دوران 8 سال دفاع مقدس و در سال 1366 بر اثر حمله  هواپیماهای عراقی تخریب شده بودکه در سال 1368   بر اساس معمار قدیمی مرمت و بازسازی شده است.

در قسمت بالای گنبد  فضای نور گیر  است که به آن روشن دل گفته می شود.

در قسمت پایین گنبد یا به اصطلاح عرق چین پنجره هایی تعبیه شده است  که جهت تنظیم  و تعدیل  هوای محیط به کار گرفته شده است.

مطلب قبلی نشست سی ام دورهمی ادبیات با آیین رونمایی از کتاب شعر دکتر امیر سحابی با حضور جمعی از شعرا ، نویسندگان ، مترجمین و هنرمندان ارومیه
مطلب بعدی دیدار رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه و معاون فرهنگی، هنری و گردشگری سازمان با فرمانده سپاه ارومیه جهت تعامل و همکاری های فی مابین
Print
4441 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
آمار بازدید
دی ان ان