سازمان فرهنگی ورزشی ارومیه

اخبار

اخبار و رویداد ها

جلسه فرهنگی شهر ارومیه با موضوع کتاب و کتابخوانی برگزار شد

  • 27 تیر 1400
  • نویسنده: admin
  • تعداد نمایش ها: 927
  • 0 نظرات
جلسه فرهنگی شهر ارومیه با موضوع کتاب و کتابخوانی برگزار شد

چهارمین جلسه فرهنگی شهر ارومیه با موضوع کتاب با حضور مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری ،مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه و مدیر کل کانون پرورش فکری استان آذربایجان غربی در سالن جلسات این کانون برگزار شد.
در این جلسه دغدغه ها و مشکلات مربوط به بحث کتاب و کتابخوانی ارومیه و تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی لازم جهت افزایش مطالعه سرانه شهروندان همچنین ارائه طرحها و پیشنهادهای لازم جهت احصا شهر ارومیه به عنوان پایتخت کتاب ایران، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در این جلسه گفت: فرهنگ اساس تمام فعالیت های اجتماعی است و سرمایه گذاری در حوزه فرهنگی از جمله بحث کتابخوانی باعث تقویت این امر میشود. 
سید هادی طباطبایی در ادامه بیان کرد: شمال غرب میهن اسلامی ایران و شهر ارومیه با پیشینه فرهنگی غنی به عنوان منطقه‌ای فرهنگ ساز که اولین مدرسه و نخستین مرکز آموزش پزشکی ایران در این شهر نشان ازخاستگاه فرهنگ و علم و آگاهی شهروندان ارومیه است و تقویت این آگاهی دربرهه های زمانی مختلف و امروزه درعصرجدیدبسیار ضروری است.
وی ادامه داد: به همین منظور در دفاتر تسهیل‌گری استانداری، فضای ویژه کتابخانه ای برای بهره مندی و دسترسی شهروندان به کتاب در محلات مختلف شهر  اختصاص داده‌ شده و در آینده با اجرای طرح نهضت کتاب در مناطق حاشیه نشین با مشارکت و همکاری سایر نهادهای فرهنگی و کتابخوانی گامی بلندی در راستای احصا شهر ارومیه به عنوان پایتخت کتاب ایران برداشته میشود.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه فراهم کردن زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی و تعیین استراتژی و راهبرد برای نیل به هدف‌های کتابخوانی ضروری است؛ گفت: توجه به کتاب در پاتولوژی فرهنگی شهر ضروری است و بایستی به اهرم های اجتماعی لازم در ضمن فضاسازی و فراهم کردن زیرساخت‌های اماکنی، توجه شود. 
حجت الاسلام و المسلمین خدایاری در ادامه سخنان خود اظهار داشت: بایستی ریشه های اساسی دوری مردم از بحث کتاب و کتابخوانی بررسی شود و بحث فضای مجازی تنها دلیل عدم افزایش سرانه ی مطالعه نیست.
وی در ادامه خاطرنشان ساخت: فرهنگ و شهر مانند پیکره و روح یک بناست و توجه به پیوست های فرهنگی پروژه های عمرانی بحث گسترده و حائز اهمیت است که توجه بدان در کنار طرح های رفع دغدغه های اقتصادی و فقرزدایی باعث مرتفع شدن بسیاری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی در تمام مناطق و بالاخص محلات محروم و حاشیه نشین شهر می‌شود.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه در جلسه ی فرهنگی کتاب و کتابخوانی گفت: 
بحث کتاب و کتابخوانی از مهم ترین مقولات فرهنگی است و جهت نیل به اهداف فرهنگی؛ گام اول فرهنگسازی در بین جامعه و شهروندان جهت افزایش سرانه مطالعه است.
مصطفی میلانی افزود: سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه با تجهیز فرهنگسراهای این سازمان به کتابخانه هایی در بخش کودک، نوجوان و بزرگسال در محلات مختلف شهر و اجرای طرحهای مختلف کتابخوانی در فرهنگسراها و محلات در طول سال از جمله طرحهای کتابخوانی رضوی، هرخانه یک کتابخانه، جشنواره افق مبین، جام باشگاههای کتابخوانی و مسابقات مجازی کتابخوانی در ایام شیوع کرونا و اهدا کتاب در مسابقات مختلف همواره پیشگام بوده است.
وی ادامه داد: با وجود فعالیت ارزشمند نهادهای فرهنگی و کتابخوانی در سطح شهر ارومیه، هم افزایی لازم و کافی در پیشبرد اهداف فرهنگی و کتابخوانی و ارتقا سرانه مطالعه وجود ندارد و تولید محتواهای غنی در بحث فرهنگ کتابخوانی در ارومیه موجود نیست 
مصطفی میلانی رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه گفت: در بخش بصری و خدماتی المان های مربوط به بحث کتاب و کتابخوانی با محتواهای مناسب ‌و جاگذاری کانکس های کتابخوانی در سطح بوستان های شهر، نصب بیلبوردهای فرهنگی کتابخوانی و ارومیه شهر دوستدار کتاب در سطح شهر و از جمله نقاط ورودی شهر و حمایت و مشارکت حداکثری با سایر نهادهای فرهنگی در بحث کتابخوانی از جمله برنامه های آتی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه جهت کسب عنوان ارومیه پایتخت کتاب ایران است.

در پایان این جلسه از مصطفی میلانی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه به پاس همکاری های صورت گرفته در حوزه فرهنگی و کتابخوانی تقدیر شد.

Print

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
آمار بازدید
دی ان ان