سازمان فرهنگی ورزشی ارومیه

اخبار

اخبار و رویداد ها

شیوع کرونا انسجام اجتماعی را تقویت کرد
admin
/ دسته ها: اخبار سازمان

شیوع کرونا انسجام اجتماعی را تقویت کرد

تهران - ایرنا - عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران معتقد است، شیوع ویروس کرونا باوجود پیامدهای مخرب، اتحاد و همبستگی اجتماعی را تقویت کرد و این امر با تحلیل گفتمان و ادبیات فضای مجازی نیز قابل تحقیق و بررسی است.

به گزارش ارتباطات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه، سید یعقوب موسوی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در خصوص آثار و تبعات اجتماعی شیوع کرونا در جهان اظهار داشت: شیوع این بیماری در جهان بی‌شک سبب یک رکود اجتماعی (عدم تحرک اجتماعی) شد و تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی، کسب و کارها در پی آن یک کسالت فیزیکی و اجتماعی را رقم زد و با این رکود اجتماعی اختلال کارکردی نظام‌ها همچون نظام خانواده نیز به عنوان نهاد اصلی اجتماعی تشدید ‌شد.

موسوی ادامه داد: امروزه همچنین نهادهای اجتماعی و مدنی، احزاب و تشکل‌ها در سراسر جهان با روزمرگی مواجه و این مساله نیز از تبعات اجتماعی مواجهه با این بحران به‌شمار می‌رود.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه الزهرا(س) خاطرنشان کرد: افزایش درصد نیازمندان هم در مناطق محروم و تشدید شکاف طبقاتی نیز از دیگر آثار و نتایج این رویداد است.

وی تصریح کرد: گاه با افزایش مشکلات اقتصادی و تداوم شرایط نابه‌سامان اجتماعی یک فرصت به منظور احتکار کالاهای ضروری و مورد نیاز روز برای منفعت‌طلبان فراهم و این آسیب نیز شکاف طبقاتی را تقویت می‌کند.

به گفته این جامعه شناس، بروز یاس اجتماعی نیز در جوامع به سبب اقتصاد پرتلاطم و ناامنی روانی که ناشی از تعطیلی برخی کسب وکارها و کاهش درآمدهای اقتصادی است، از دیگر تبعات اجتماعی این بحران است.

موسوی یادآور شد: تقویت اتحاد و انسجام اجتماعی اما به عنوان یکی از مهمترین تبعات ارزشمند این واقعه نباید فراموش شود؛ همبستگی اجتماعی در جامعه ایران همواره در مواجهه با وقایع ناگوار همچون جنگ تحمیلی، سیل و زلزله افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال کاهش چشمگیر سفرهای نوروزی و پذیرش قرنطینه خانگی بدون بهره‌گیری از مکانیسم‌های تنبیهی از مهمترین مظاهر همدلی و همراهی مردم با دولت بود.

موسوی افزود: همچنین حجم مبادلات عاطفی و تحلیل گفتمان و ادبیات شهروندان در فضای مجازی بی‌شک حاکی از تقویت همدلی و همبستگی اجتماعی در این روزهاست.

مطلب قبلی نکات تغذیه‌ای برای "افطار" و "شام" در روزهای کرونایی
مطلب بعدی نیمه ماه رمضان و سفره‌هایی به وسعت یک دریا بخشندگی
Print
2255

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
آمار بازدید
دی ان ان