سازمان فرهنگی ورزشی ارومیه

اخبار

اخبار و رویداد ها

رسانه و سلامت

شهر سالم‌با شهروندان سالم

  • 4 مرداد 1399
  • نویسنده: admin
  • تعداد نمایش ها: 2427
  • 0 نظرات
رسانه و سلامت

‍ رسانه و سلامت

با ورود به قرن بیست‌و‌یکم مصادف با وقوع انقلاب ارتباطی و اطلاعاتی، افراد جامعه تحت تأثیر بمباران‌های رسانه‌ای قرار دارند و رسانه‌های عصر حاضر نقشی عمده در شکل‌گیری رفتار، عقاید، عواطف و به خصوص روابط فردی و اجتماعی بازی می‌کنند. اکنون سواد رسانه‌ای به عنوان یکی از کارآمدترین ابزارهای نظارتی طرف توجه بسیاری از کشورها است و افزایش نظام‌های اطلاعاتی و ارتباطی، ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای در افراد جامعه را بیش از پیش نمایانگر می‌سازد چرا که پیام‌های تولید شده توسط رسانه‌های مختلف در سرتاسر جهان مخاطبان را دچار نوعی سردرگمی و تردید در انتخاب و گزینش پیام‌های دریافتی می‌نماید


سواد رسانه‌ای یعنی مخاطب در برابر رسانه منفعل نباشد، هوشمندانه و فعالانه در برابر محتوای رسانه عمل کند. بنابراین در سواد رسانه‌ای تاکید می‌شود پذیرش بدون اندیشه نداشته باشیم. یعنی قرار نیست هر چیزی را که هر رسانه می‌گوید، بپذیریم

مطالعات نشان می دهد بیشترین نقش در ارتقای سواد سلامت مردم را رسانه های دیداری، شنیداری مکتوب و الکترونیکی دارند. افق توسعه در فضای مجازی بیشتر از فضای مکتوب است و باید سرمایه گذاری بیشتری در این حوزه شود زیرا قشر جوان تمایل بیشتری به رسانه های الکترونیکی دارند تا رسانه های دیگر. آموزش مردم برای داشتن یک زندگی سالم، در گرو انتقال اطلاعات به آنهاست که این مهم از طریق رسانه ها امکان پذیر است و این اصلی است که هیچکس نباید از آن غفلت کند.
برای ارتقای سواد سلامت در جامعه، رسانه ها نقش حیاتی دارند، به طوری که در نظرسنجی علمی که چند سال قبل انجام شد، 80 درصد مردم عنوان کردند که سواد سلامت خود را از رسانه ملی می گیرند. حال با توجه به افزایش برنامه های صداوسیما در حوزه سلامت، قطعا این تاثیر در برهه فعلی، بیشتر از قبل شده است. 

فرهنگسرای رسانه سازمان فرهنگی اجتماعی و‌ورزشی نیز باتوجه نقش سواد رسانه در زندگی افراد و جایگاه رسانه و محتوای پیامهای رسانه ها در سلامت شهروندان اقدام به انتشار عکس آموز هایی با موضوع سواد رسانه ای و نقش آن  در سلامت جسمی و روانی عموم کرده است تا افراد با کسب آگاهی صحیح در مورد تاثیر رسانه ها در سلامت گامهایی صحیح در ارتقا سلامتی خود و خانواده شان بردارند. 

شعار ما در فرهنگسرای رسانه، فناوری اطلاعات و خانواده: شهر سالم  با شهروندان سالم

شماره اول

 

Print

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
آمار بازدید
دی ان ان