به گزارش ارتباطات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه، به نقل از ایرنا- نویسنده کتابهای درسی قرآن گفت: درسنامه تربیتی خانواده قرآنی با عنوان «۳۰ منزل نورانی برای ماه مبارک رمضان» درنظر گرفته شده تا مردم در ایام کرونایی بتوانند بیشتر از مفاهیم این کتاب آسمانی بهرهبرداری کنند.
رضا نباتی روز شنبه در گفتوگو با خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: خانه نشینی این روزهای مردم جهان در اثر گسترش ویروس منحوس کرونا در کنار همه تهدیدها و محدودیت ها می تواند فرصت طلایی برای صاحبان خرد و اهل ایمان باشد. چه بسیار رزمندگانی که در دوران اسارت به قرائت، حفظ و درک و فهم قرآن کریم و نهج البلاغه پرداختند که شاید در شرایط عادی چنین توفیقی حاصل نمی شد.
این کارشناس آموزش قرآن ادامه داد: ماه مبارک رمضان امسال می تواند نقطه عطفی در رشد و تعالی تربیت قرآنی جامعه اسلامی باشد. از این رو با توجه به این که خانواده به عنوان اولین و مهمترین رکن اجتماع مطرح می باشد، اگر در خانواده های اسلامی به تربیت قرآنی توجه شود، می تواند به تحکیم بنیادهای اجتماعی کمک شایانی کند. جزوه درسنامه تربیتی خانواده قرآنی با هدف تحقق جامعه مهدوی، ۳۰ منزل را تعیین و برای هر منزل، تعدادی پیام قرآنی و حدیث نورانی ارائه نموده است.
با توجه به این که مدرسان قرآنی و مبلغان دینی و نیز برخی اعضای خانواده در طول ماه مبارک رمضان می توانند تمام یا بخشی از این منازل را با هدف تحکیم مبانی خانواده تشریح و تبیین کنند، از توضیحات خودداری و به ارائه آیات و روایات بسنده شده است.
وی درباره اهداف اجرای این طرح اظهار داشت: در طرح ۳۰ منزل نورانی تلاش می کنیم یک سبک زندگی ایرانی و اسلامی را بر پایه الگوی تعلیم و تربیت دینی در جامعه ارائه دهیم و ویژگی های یک خانواده قرآنی را بر اساس آموزه های اسلامی د قالب پیام های قرآنی و احادیث نورانی مطرح کنیم.
نباتی افزود: در این طرح که به صورت موضوعمحوری ارائه شده، ویژگی های یک خانواده اسلامی و قرآنی آمده که در هر موضوع ابتدا تعدادی آیه به عنوان پیام قرآنی و سپس تعدادی روایت به عنوان حدیث نورانی ارائه شده است و اغلب این آیات و روایات جنبه عملی در زندگی دارد.
وی درباره روش اجرای طرح ۳۰ منزل نورانی گفت: شیوه آموزش در این درسنامه، بر اساس روش پیمانه ای است. یعنی استاد و مربی می تواند با توجه به اهمیت موضوع ها یک موضوع را انتخاب کرده و از آن ها استفاده نماید.
در روش ارائه بهتر است ابتدا تعدادی از آیات و روایات همخوانی شود و حتی می توان برخی موارد را در همان جلسه حفظ کرد و از مخاطبان داوطلب خواست آن را بخوانند که این کار، ضمن فعال کردن مخاطبان جلسه و ایجاد شور نشاط، در یادسپاری آموزه های دینی و پیرو آن در عمل به آیات و روایات اثر بخش خواهد بود. انتخاب تعدادی از موارد توسط مربی در طول دوره و تشویق مخاطبان به حفظ آن ها می تواند به عنوان یک فعالیت گروهی نیز محسوب شود.
به گفته نباتی موضوع های این ۳۰ منزل نورانی شامل حفظ خانواده، ادب و عزت و احترام، مراقبت از زبان، عقل و علم، صبر و شکر، روزی حلال، خوش اخلاقی و دوستی، الگوی نمونه، تربیت فرزند، امانت داری و همچنین امر به معروف می باشد.
از دیگر منزل ها می توان به کار و تلاش، رعایت بهداشت و آراستگی، وفای به عهد، آیینه عبرت، کمک به یکدیگر، عفو و گذشت، مشورت، نامه اعمال، میانه روی، نظم و ترتیب، انس با قرآن و نماز، یاد خدا، دعا و نیایش، پرهیز از خودستایی و آزار دیگران، پرهیز از جدایی و تفرقه، پرهیز از حسادت، پرهیز از گناهان کوچک و بزرگ، پرهیز از عیب جویی و غیبت و همچنین پرهیز از لجبازی، نزاع و ناسزا اشاره کرد.